Psoriasis, livsstil og triggere

Hvordan kan du selv påvirke din psoriasis? Flere studier viser, hvad du med fordel skal holde dig fra – og hvad du med fordel kan gøre mere af for at holde din psoriasis i ro. Vi har her samlet et overblik over den væsentligste viden på området:

Psoriasis og stress

Der er en klar sammenhæng mellem stress og psoriasis, men man ved endnu ikke præcist, hvordan den direkte forbindelse mellem disse to er. Dog ved man, at psoriasis hænger sammen med immunforsvaret, og desuden at en psykisk overbelastning i forbindelse med arbejde eller kriser i privatlivet kan medvirke til, at psoriasis bryder ud. Formodentlig påvirker stress immunforsvaret og kan dermed trigge psoriasis.

Selvom det kan være svært helt at undgå stress gennem livet, kan du på nogle områder forsøge at forberede travle perioder fx gennem god planlægning.

Psoriasis og motion

Hvis du har psoriasis, har du højere risiko for at udvikle bl.a. hjertekarsygdomme, forhøjet blodtryk og psoriasisgigt.  Det er derfor en god idé at leve et aktivt liv med regelmæssig motion, da du herved både nedsætter risikoen for hjertekarsygdomme og modvirker overvægt –  og dermed samtidig hjælper dig selv med til at holde din psoriasis nede.

For mennesker med psoriasisgigt er motion også vigtig. Her er det særligt bevægelighed, kondition og styrke i de store muskelgrupper, du skal fokusere på. Motion styrker nemlig muskulaturen – og en stærk muskulatur beskytter leddene og forebygge skader i led, sener og muskler. Spørg eventuelt din læge om, hvilken fysisk aktivitet, der kunne være bedst for dine symptomer.

Psoriasis og alkohol

Mange med psoriasis oplever, at en tur i byen med vin og drinks får psoriasissen til at blusse op. Undersøgelser viser da også, at alkohol kan øge risikoen for, at man udvikler psoriasis – eller at den blusser op. Man kan derfor prøve at skære ned eller helt at holde sig fra alkohol i en periode for at se, om det har positiv virkning på huden.

Psoriasis og rygning

Man stiller ikke længere spørgsmålstegn ved, at det er usundt at ryge. Men vidste du, at studier har vist, at man som ryger har større risiko for at udvikle psoriasis – og at rygning kan forværre en eksisterende psoriasis? Der er altså mange gode grunde til helt at holde sig fra tobakken.

Psoriasis og kost

Der er endnu ikke forsket meget i, hvordan særlig kost virker på psoriasis. Enkelte undersøgelser viser dog, at nogle psoriasispatienter har gavn af at skrue op for indtaget af fede fisk – fx laks, makrel og sild eller tage et tilskud fiskeolie. Fiskeolie er nemlig rig på omega-3 fedtsyrer, som modvirker dannelsen af rød, fortykket og skællet hud.

Desuden kan en almindelig sund og varieret kost kan være gavnlig for mennesker med psoriasis, da det er med til at sikre en normal vægt.

Psoriasis og overvægt

I et studie, hvor 60 mennesker med psoriasis i gennemsnit tabte sig over 15 kg. i løbet af 16 uger, var der tydelig og langvarig positiv effekt på sværhedsgraden af psoriasis. Kort sagt viste studiet, at overvægt er lig med hårdere angreb af psoriasis. Et vægttab kan til gengæld betyde en langvarig bedring af huden. 


Ved overvægt kan der altså være store gevinster at hente ved et vægttab – både i form af mindre psoriasis og generel øget livskvalitet.

Læs mere om psoriasis og den psykiske påvirkning her.

Uppdaterad: 25-05-2018